^У гору
Робота з метафоричними асоціативними картами.
Що таке метафоричні асоціативні карги? На перший погляд, це просто набір картинок завбільшки з гральну карту або листівку. Насправді ж це інструмент арт- терапії, застосовуваний психологами різних терапевтичних шкіл в індивідуальній, сімейній і груповій роботі, з будь-якою віковою аудиторією, без обмежень за національною та релігійною ознаками, для клієнтів з будь-яким рівнем освіти/.Цей інструмент використовують для проективної психодіагностики, консультування та психокорекції.
Асоціативні карти порівнюють з ненаписаною книгою. Вони запрошують нас у світ непізнаного, пригод і відкриттів, – у внутрішній світ кожного гравця. Окремі історії цієї книги щоразу створюються заново, на наших очах і за нашої участі.
Асоціативні карти працюють через інтуїтивне, емоційне сприйняття, а не через когнітивний процес, тобто, вони покликані стимулювати, насамперед, образно-інтуїтивну праву півкулю головного мозку, а не раціонально-словесну ліву. А саме цього дуже бракує нашій системі освіти, яка перевантажує раціональне мислення та ігнорує, навіть зневажає, почуття, інтуїцію учня, його унікальність.
Малюнки на картах є неоднозначними, розмитими або філософськи-узагальненими; тому вони є чудовим підґрунтям для проектування: «матеріалізації», візуалізації нашого внутрішнього світу – імпульсів, страхів, бажань, очікувань, цінностей тощо. Цей внутрішній світ можна пізнавати, усвідомлювати та інтерпретувати саме завдяки проективним технікам, до яких належать проективне малювання, робота з імагінацією (зокрема, в методі символдрами), а також асоціативні карти. Наші реакції на ці карти – стимул для самопізнання і розвитку.
Цим визначається і діагностичний, і корекційний, психотерапевтичний потенціал карт.
Робота з асоціативними картами може відбуватися в різному форматі: як індивідуальна чи групова гра; як гра з сім’єю чи в парі (дитина і хтось з батьків; учень – учитель, шлюбні чи ділові партнери). Ці карти можуть застосовуватись і для самоаналізу, що, до речі, дозволяє не кожна корекційно-терапевтична методика.
Працювати з асоціативними картами можна як відкрито, явно (з відкритим, повернутим догори, малюнком чи словом), так і наосліп (сорочкою доверху).